پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
بازدید : 2206
نویسنده : TAKPAR

< body> 

 

برای دانلود فایل پاورپوینت اینجا کلیک کنید.

 برای دانلود فایل فلش اینجا کلیک کنید.


:: موضوعات مرتبط: پزشکی , ,
:: برچسب‌ها: افزایش موارد ابتلا به ایدز از طریق رفتارهای جنسی پرخطر ,



بيماريهاي ناشي از درآمد زياد
نوشته شده در 18 مهر 1389
بازدید : 1985
نویسنده : TAKPAR

WHO/Michael Reid

درآمد بالا ، نوشيدني هاي شيرين و غذاهاي آماده سبب چاقي بيش از حد مردم در امارات متحده عربي شده است.

كمي تحرك و ورزش وقتي با تمايل به غذاهايي با كربوهيدرات ، نمك،چربي و فرآورده هاي قندي فراوان همراه مي شوند خطربروز چاقي را افزايش مي دهند. در سال 2000 نيمي از مردان و زنان در امارات داراي اضافه وزن و يا چاق بوده اند. سازمان بهداشت جهاني مبناي اضافه وزن را BMI برابر يا بيش از kg/m2 25 و چاقي را BMI مساوي يا بيشتر از kg/m2 30 مشخص كرده است .

در سال 2008، در حدود 25% بچه هاي 12-8 ساله درامارات چاق گزارش شده اند. هر جا چاقي وجود دارد ديابت نيز ديده مي شود و احتمال دارد ديابت از 5/13% به 3/19% در سال 2030 برسد .

در امارات افزايش چاقي در مدت زمان كمتر از 50 سال رخ داده است واين زماني آغاز شده كه در سال 1960 نفت توليد گرديد و شيوه زندگي مردم عوض شد يعني بتدريج دامداري، غذاها و سبزيجات خانگي و فعاليتهاي روزانه كمتر شد. پيشرفت كشور امارات بشدت به مهاجريني بستگي داشته كه بيشتر از كشورهاي بنگلادش ، هند ، ايران، پاكستان و فيليپين بوده اند ولي اين جمعيت فقط 20% افراد مهاجر به امارات را تشكيل مي دهند و نمي توانند عامل اضافه وزن باشند.

دكتر ايوب الجوالده - مشاورمنطقه اي تغذيه WHO درشرق مديترانه- مي گويد " مردم قرباني درآمد بالاي خود شده اند . مردم ديگر داراي راننده، خدمتكار براي انجام كارهاي خانه هستند و بطور مكرر به رستورانها مراجعه مي كنند. آنها دستكم سه ساعت را درروزهاي تابستان درمقابل تلويزيون سپري مي كنند. فعاليت كم ، غذاهاي زياد و نامناسب سبب چاقي شده اند . در مدارس نيز نظارتي بر غذا و نوشيدنيها وجود ندارد."

تمام بيماريهاي غير مسري مربوط به تغذيه هستند، بايد نسل جديد را حفظ نموده و فرهنگها را در جوانان تغيير دهيم. دكتربهبهاني رئيس انستيتو تغذيه و بهداشت كويت مي گويد " بچه ها كليد اصلي موفقيت ما هستند آنها مي توانند عادات بزرگسالان را تغيير دهند. امروز ديابت تيپ دو بجاي  افراد چهل سال در بچه هاي 10 ساله ديده مي شود هنوز خانواده فكر مي كنند بچه لاغر بيمارو بچه چاق سالم است. امروز دور ما با غذاهاي بي ارزش احاطه شده است كه به راحتي قابل تهيه هستند . بچه ها دوچرخه سواري يا راهپيمايي نمي كنند. "

منبع: WHO


:: موضوعات مرتبط: پزشکی , ,
:: برچسب‌ها: بيماريهاي ناشي از درآمد زياد ,



آمار ايدز تا پايان سال 88
نوشته شده در 18 مهر 1389
بازدید : 2139
نویسنده : TAKPAR

 

سلامتيران:

براساس آمار دانشگاه هاي كشور تااول سال 89

ميزان ابتلاء به ايدز:               20975 نفر

مردان:                              6/92درصد

زنان:                                 4/7 درصد

2/38 درصد از مبتلايان در گروه سني 34-25 سال قرار دارند.

 

 

 


علل ابتلاء به ايدز در سال 88

تزريق با وسايل مشترك                      8/69%

رابطه جنسي محافظت نشده              9/8%

فرآورده هاي خوني آلوده                     2/1%

مادر به كودك                                    6/0%

نامشخص                                        5/19%

 


 

ايدز جوانان را تهديد مي كند.

امروز ابتلاء به ايدز از طريق تماس جنسي محافظت نشده در حال افزايش است.

 


 

افزايش سن ازدواج و آمار طلاق خطر انتقال ايدز از طريق تماس جنسي محافظت نشده را افزايش  ميدهد.

امروز مخاطب ايدز بيشتر جوانان و نوجوانان هستند.

تغيير  الگوي ابتلاء به ايدز از تزريق با وسايل مشترك به روابط جنسي محافظت نشده را بايد جدي بگيريم.

نوجوانان، جوانان و زنان در مقابل ايدز آسيب پذيرتر هستند.

موج سوم ايدز از طريق ارتباط جنسي محافظت نشده در راه است، هوشيار باشيم.


:: موضوعات مرتبط: پزشکی , ,
:: برچسب‌ها: آمار ايدز تا پايان سال 88 ,



مراقبت از پا در بيماران ديابتي
نوشته شده در 18 مهر 1389
بازدید : 1862
نویسنده : TAKPAR

پاي شما منشاء بي نيازي شما از ديگران است. با پاهايتان كمي محبت آميزتر برخورد نمائيد و مطمئن شويد كه پزشكتان در هر ويزيت مهربانانه آن را بررسي مي نمايد.

درد پاي ديابتي

ديابت از 2 طريق به پا آسيب مي رساند:

1-     با كم خوني كه سبب مي شود اكسيژن و مواد غذايي به پاها نرسند و بنابراين زخم ها و بريدگيها و تاولها دير بهبود مي يابند.

2-     نروپاتي(بيماري عصب پا) كه سبب بي حسي در پاها مي شود.

 وقتي شما نتوانيد بريدگي ها و تاولها را حس كنيد پاي شما مستعد زخمها و عفونتهاي شديد مي شود و در اين هنگام عفونتها عميق تر مي شوند و به قطع اندام شما منجر مي شود. قطع اندام تحتاني در ديابتي ها 10 برابر شايعتر است.

-         نروپاتي

1-     پاها و بخصوص لابلاي انگشتان خود را هر روز بررسي كنيد. آسيب اعصاب پا ممكن است سبب شود تا مراحل پيشرفت زخم  را حس نكنيد.

2-    پاها را با آب ولرم - نه داغ- بشوييد . ابتدا گرمي آب را با دستها چك كنيد و بعد پاها را بشوييد. پاها را در آب گرم غوطه ور نسازيد چون زخمهاي ناشي از فرو بردن پاها در آب گرم ديرتر خوب ميشوند. پاها را بخصوص لابلاي انگشتان را به آرامي خشك كنيد.

3-   كفش تنگ و نامناسب سبب تاول و سپس زخم و عفونت مي شود كه به سختي بهبود مي يابد. كفش و جوراب مناسب تهيه كنيد. كمترين قرمزي و تحريك پا را مهم قلمداد كنيد.كفشها را قبل از خريد از نظر درزها و حاشيه ها نيز بررسي كنيد.

4-    سعي كنيد كفش راحتي همراه با جوراب بپوشيد . چرم و پلاستيك ميتواند پاي شما را تحريك كند و تاول ايجاد كند . جوراب ضخيم بپوشيد تا پاي شما و ميخچه ها را از زخم شدن حفظ نمايد. هر گاه احساس سوزن سوزن شدن ، بي حسي، كرختي يا هر علامت غير معمول در پاها كرديد با پزشكتان مشورت كنيد. حتي اگر اين احساس ناچيز باشد.

5-    پوست پا را نرم ولي خشك نگهداريد. پوست ترك خورده بيشتر مستعد عفونت است و اگر عفونت يابد ديرتر بهبود مي يابد. بنابراين از لوسيونهاي پوستي بطور روزانه استفاده كنيد. ناخن هاي پا را مرتب و انتهاي آنها را صاف كنيد تا از رشد درون گوشت آنها جلوگيري شود. از سنگ پا پس از دوش گرفتن براي برطرف كردن پينه ها و ميخچه ها به آرامي استفاده كنيد. به يك ورزش مانند شنا يا دوچرخه سواري كه فشارزيادي به پاها ايجاد نمي كند بپردازيد و بهتر است با پزشك خود نيز در اين مورد مشورت كنيد.

6-    در افرادي كه از درد پاي ناشي از ديابت يا ضعف عضلاني رنج مي برند ممكن است از پروتز مخصوص در كفش استفاده شود.

7-    بهترين روش كنترل درد پا كنترل قند خون است. با كنترل دقيقتر قند خون دردهاي عصبي كاهش مي يابند. استفاده از رژيم غذايي، ورزش و دارو در صورت نياز كمك كننده است.  

 منبع : EzineArticles.com

 


:: موضوعات مرتبط: پزشکی , ,
:: برچسب‌ها: مراقبت از پا در بيماران ديابتي ,



« سرطانهاي پوست»
نوشته شده در 18 مهر 1389
بازدید : 1885
نویسنده : TAKPAR

 

سرطانهاي پوستي عمدتاً سه نوع هستند:

1.       Basal cell carcinoma (B.CC) سرطانهاي سلولهاي پايه اي شايع ترين سرطان پوستي

2.      Squamous cell carcinoma(S.CC) سرطان سلولهاي شاخي

3.     Malignant Melanoma( M.M) ملانوم بدخيم: ( مرگ آفرين ترين سرطان پوستي)

 


:: موضوعات مرتبط: پزشکی , ,
:: برچسب‌ها: « سرطانهاي پوست» ,



بازدید : 2060
نویسنده : TAKPAR

آيا واكسيناسيون آنفلوانزا براي پرسنل پزشكي ضروريست؟

پرسنل پزشكي بايد واكسن آنفلوانزا را دريافت كنند زيرا باعث پيشگيري از ابتلاء آنها و خانواده هايشان به اين بيماري مي گردد. بهترين راه پيشگيري از ابتلاء به آنفلوانزا واكسيناسيون در مقابل اين بيماري است.

افزايش شيوع آنفلوانزا در بيمارستانها به دليل عدم واكسينه شدن پرسنل آنها است و ديده شده كه هرگاه پرسنل پزشكي واكسينه شوند احتمال ابتلاء به آنفلوانزا و مرگ ناشي از آن بخصوص در سراي سالمندان كاهش يافته است.

چه كساني بايد واكسن دريافت كنند؟

       هر فرد بالاي 6 ماه علي الخصوص افراد زير بايد برعليه آنفلوانزا واكسينه شوند.

۱-    افراد بالاي 65 سال

۲-   كودكان كمتر از 5 سال بخصوص زير 2 سال

۳-    مبتلايان به بيماريهاي خاص ريوي مثل آسم، ديابت ( نوع(II , I  ، بيماران قلبي ، بيماران اعصاب داخلي

۴-    زنان باردار

آنفلوانزا يك بيماري عفوني است كه ميتواند سبب بستري يا حتي مرگ افراد شود. راه اصلي انتقال آن از طريق قطرات تنفسي ناشي از سرفه يا عطسه افراد آلوده مي باشد. البته افراد از طريق تماس ترشحات تنفسي افراد آلوده و انتقال آن به دهان يا چشم خود نيز مبتلا مي گردند.

دوره سرايت بيماري به ديگران از يك روز قبل از ظهور علائم تا 7-5 روز پس از ظاهر شدن علائم در افراد مبتلا است و بچه ها ويروس را بيش ا ز 7 روز منتقل مي نمايند.

عوارض جدي بيماري در خانمهاي باردار، نوزادان ، افراد پير و افراد مبتلا به  بيماريهاي ريوي مزمن مثل آسم و COPD( بيماريهاي مزمن انسداد ريوي)، ديابت ، ناراحتي قلبي و بيماريهاي خطرناك مشاهده مي شود.

نقش پرسنل پزشكي در پيشگيري از آنفلوانزا چگونه است؟

پرستاران با تزريق واكسن آنفلوانزا باعث حفاظت خود، خانواده و بيماران مي شوند.

افراد آسيب پذير را بايد تشويق به تزريق واكسن نمود. واكسن بايد سالانه تزريق شود زيرا آنفلوانزا غيرقابل پيش بيني است و نوع ويروس مرتب در حال تغيير است . گاه عليرغم انجام واكسيناسيون ممكن است فرد مجدداً توسط يك ويروس جديد مبتلا شود.

 پزشكان ، پرستاران ، كارگران اورژانس و افراد سرپايي بايد واكسينه شوند همچنين پرستاران مراكز مراقبتهاي روزانه و سراي سالمندان و دانش آموزاني كه با افراد بالا سروكار دارند بايد واكسينه شوند.

واكسن سال 11-2010 برعليه انواع آنفلوانزا (H3N2)A آنفلوانزا B و H1N1 سال 2009 حفاظت ايجادمي نمايد. واكسن آنفلوانزا سبب بيماري نمي شود زيرا ويروس كشته شده ( در نوع تزريقي ) يا ضعيف شده( در نوع اسپري بيني ) مي باشد.

واكسن آنفلوانزا بي خطر است و عوارض جدي آن نادر است. شايع ترين عارضه آن معمولاً درد ناحيه تزريق است كه معمولاً خفيف بوده و ظرف مدت يك يا دو روز از بين مي رود.

انواع واكسن آنفلوانزا

-        تزريقي: ويروس كشته شده است و در افراد بالاي 6 ماه و افراد سالم يا داراي بيماريهاي خاص قابل تزريق ا ست.

-        واكسن استنشاقي : در افراد 49-2 سال سالم كاربرد دارد . پرستاراني كه باردار نيستند نيز مي توانند اين واكسن را دريافت كنند به شرط آنكه در ICU نوزادان نباشند يا با خانمهاي باردار ، افراد با پيوند ارگانهاي بدن مثل كليه يا كبد ، افرادي كه شيمي درماني ميشوند و بيماران مبتلا به HIV- AID سروكار نداشته باشند.

-        پرستاراني كه در بخش پيوند مغز استخوان هستند نبايد ويروس زنده ضعيف شده دريافت كنند.

-        واكسن آنفلوانزاي تزريقي بايد در پرسنل بهداشتي كه با افراد با نقص ايمني شديد سروكار داشته و نياز به بخش ويژه جهت مراقبت در بيمارستان دارند تزريق شود.

-        پرستاراني كه واكسن زنده دريافت ميكنند نبايد تا 7 روز با بيماران مبتلا به نقص ايمني ارتباط داشته باشند و اين پرستاران كه واكسن زنده دريافت ميكنند نياز به ماسك ندارند به شرط  آنكه با بيماراني كه پيوند مغز استخوان دريافت ميكنند سروكار نداشته باشند.

با واكسيناسيون خود ، خانواده و بيمارانتان را در مقابل آنفلوانزاحفظ كنيد. 

                                                                            (CDS-2010 October)

چه كساني نبايد واكسن آنفلوانزا دريافت نمايند:

1-     افراد با آلرژي شديد به تخم مرغ

2-    افرادي كه قبلاً يك واكنش حساسيتي شديد به واكسن آنفلوانزا داشته اند.

3-   كساني كه شش هفته پس از تزريق واكسن آنفلوانزاي قبلي دچار بيماريي بنام گيلن باره شده اند.

 


:: موضوعات مرتبط: پزشکی , ,
:: برچسب‌ها: آيا واكسيناسيون آنفلوانزا براي پرسنل پزشكي ضروريست؟ ,



تأثیر میوه ها بر مو
نوشته شده در 27 شهريور 1389
بازدید : 2150
نویسنده : TAKPAR
تأثیر میوه ها بر مو
تأثیر میوه ها بر مو

میوه ها به دلیل دارا بودن املاح و موادمعدنى تأثیر بسزایى را در سلامت بدن، پوست و مو ایفا مى کنند. به طور متوسط میوه ها به مقدار قابل توجهى سرشار از کلسیم، فسفر، سدیم، پتاسیم، منیزیم و آهن بوده و براى تأمین، رشد و استحکام پوست و مو بسیار مؤثر و سودمند هستند و انواع ویتامین ها را به بدن مى رسانند.
انسان مى تواند با مصرف میوه ها مقدارى از کمبود غذایى خود راتأمین کنند، زیرا ترکیبات غذایى که براى بدن لازم است، کم و بیش در ساختمان میوه ها به کار رفته اند. همچنین مصرف مداوم میوه ها به دلیل داشتن آب، قندها، چربى ها، پروتئین ها، اسیدهاى آمینه، ویتامین ها و… در پیشگیرى از بیمارى هاى مختلف خصوصاً بیمارى هاى پوست و مو مانند ریزش مو و حتى درخشندگى، استحکام و رشد و نمو موها نقش چشمگیرى را ایفا مى کنند و حالت طراوت و زیبایى را به پوست و مو مى دهند، با توجه به این که علت اصلى ریزش مو در افراد، کمبود ویتامین، پروتئین و املاح معدنى است، بنابراین عدم مصرف میوه ها و سبزى ها صدمات جبران ناپذیرى را بر جاى مى گذارد.
دکتر «مسعود داوودى» محقق پوست و مو در این زمینه معتقد است: اصولاً میوه ها و سبزى هاى تازه انواع و اقسام ویتامین ها و موادمعدنى را به بدن مى رسانند و از آن جا که وجود این مواد در سلامت پوست و مو مؤثرند، بنابراین خوردن میوه ها مى تواند در سلامت و شادابى پوست و مو نقش مهمى را ایفا کنند. همچنین ویتامین هاى CوE موجود در میوه ها به دلیل داشتن خواص آنتى اکسیدانى، فرآیندهاى تخریبى موجود در پوست و مو را تاحدودى کاهش مى دهد و پوست و مو در اثر عوامل آسیب رسان بیرونى همچون آفتاب، داروها و سن و تغییر و تحولات موجود آسیب پذیر خواهند بود.

وى معتقد است: افراد فقط با مصرف و خوردن میوه هاى تازه مى توانند ویتامین هاى موجود در آن ها را جذب کنند و از تخریب و ریزش مو جلوگیرى نمایند، این در حالى است که عصاره آن ها و مالیدن آنها روى موى سر به دلیل عدم جذب فایده اى ندارد و حتى کرم هاى گیاهى نیز مى توانند باعث لطافت و مرطوب کنندگى پوست و مو شوند ولى باعث سلامت پوست و مو نمى شوند و موخوره ها را نیز از بین نمى برد.
دکتر «غلامحسین غفارپور» متخصص پوست و مو نیز معتقد است: مالیدن و خوردن میوه ها تفاوت چندانى در سلامت و رشد موها ندارد، فقط تاحدودى مى توانند پروتئین ها را به موها برسانند به عنوان مثال وجود ماده پروتئینى در گیاه سویا باعث درخشندگى موها مى شود ولى باعث استحکام موها نمى شود.
همچنین موادى همچون روغن بادام شیرین به عنوان مرطوب کننده موها نقش مفیدى داشته ولى باعث سلامت موها نمى شود و موخوره ها را نیز از بین نمى برد.
«میترا روزبهانى» متخصص تغذیه در این زمینه مى گوید: میوه ها و سبزى ها به دلیل داشتن ویتامین ها و مواد معدنى نقش مهمى را در رشد و حفظ موها دارد، همچنین غذاهایى مانند نان و برنج که منابع قوى ویتامین B هستند مرکباتى همچون کیوى که منابع غنى ویتامین C هستند، نیز در رشد و نمو موها تأثیر بسزایى دارند.شیک پوشان .کام، وى معتقد است: عنصر روى نیز که در موادى همچون گوشت قرمز و منابع پروتئینى یافت مى شود از جمله عناصرى است که باعث استحکام موها شده و از ریزش مو جلوگیرى مى کند، همچنین کمبود آهن که به صورت مخفى خود را نمایان مى سازد باعث خستگى، بى حالى و حتى ریزش موها مى شود بنابراین افراد خصوصاً زنان باید منابع حاوى آهن همچون گوشت قرمز، جگر، عدس، کشمش را در برنامه غذایى خود بگنجانند و از ویتامین هایى همچون A مانند جگر و ویتامین E مانند دانه هاى روغنى موجود در روغن کبد ماهى در این زمینه استفاده نمایند.
وى معتقد است: ویتامین بیوتین نیز که از خانواده ویتامین B است و حتى عنصر سلنیوم در رشد و حفظ موها تأثیر بسزایى دارند.
وى مى گوید: مصرف میوه ها به طور موضعى تأثیرى بر رشد و نمو موها ندارد، زیرا مدت زمان تماس با این مواد کوتاه است، همچنین شامپوهاى حاوى مواد پروتئینى نیز تأثیر مثبتى را بر روى استحکام و رشد موها ندارد، بنابراین توصیه مى شود تا افراد بیشتر خوردن میوه ها را در برنامه غذایى خود بگنجانند و از ویتامین ها و پروتئین هاى موجود در آن نهایت استفاده را ببرند.
دکتر «مونا بهار» متخصص پوست و مو نیز مى گوید: کمبود مواد غذایى و میوه ها ازمهمترین علل ریزش مو محسوب مى شود زنانى که عمدتاً براى پیشگیرى ازچاقى و افزایش وزن از رژیم هاى غلط غذایى که پایه آن ها براساس مصرف نکردن میوه ها و غذاهاى سرشار از پروتئین، ویتامین، مواد قندى و نشاسته اى است، عوارضى همچون افزایش ریزش را به دنبال خواهد داشت. همچنین افرادى که به دلیل بیمارى ها مواد غذایى و میوه هاى کافى به آن ها نمى رسد، بیش از سایرین در معرض ریزش مو قرار مى گیرند. وى معتقد است: افراد براى تقویت موها و جلوگیرى از ریزش مو باید به مقدار قابل توجهى از میوه ها، سبزیجات، آب میوه هاى گوناگون همچون آب (خیار، هلو، انگور و…) استفاده نمایند. نوشیدن سه لیوان آب انگور در شبانه روز براى کسانى که در بیمارى هستند و براى پیشگیرى از ریزش مو بسیار مفید و مؤثر است.
وى مى گوید: کمبود ویتامین هاى B و همچنین سوءتغذیه نیز در ریزش مو ها نقش مهمى را ایفا مى کنند، بنابراین مصرف میوه هایى که حاوى این ویتامین ها هستند، نقش چشمگیرى در جلوگیرى از ریزش موها دارد، مصرف سبوس گندم، جو، پوست شلتوک برنج و ماءالشعیر، کاهو، گوجه فرنگى، شیر، کدو، انبه نیز از جمله منابع غذایى محسوب مى شوند که تأثیرات بسزایى را در رشد واستحکام موها ایفا مى کند.
وى مى گوید: ویتامین Aموجود در میوه هایى همچون زرد آلو، توت فرنگى و خرما نیز براى تقویت پوست و مو لازم است.
به گزارش ShikPoshan.COm، مصرف مغز ها نظیر نارگیل، پسته، بادام زمینى به دلیل داشتن پروتئین، ویتامین B1 و B2 براى درمان شوره سر و ریزش مو مفید است، همچنین مصرف موضعى روغن نارگیل و روغن بادام باعث تقویت و درخشندگى موها مى شود.
وى مى گوید: افراد مبتلا به شوره سر و ریزش مو مى توانند هفته اى یک یا دو مرتبه باروغن زیتون سرشان را ماساژ دهند که علاوه بر درخشندگى موها از سفید شدن مو نیز جلوگیرى مى کند.
وى در پایان مى گوید: کمبود مس نیز باعث اختلال در رشد مو و رنگدانه پوست مى شود که با مصرف میوه هایى همچون خرما، انجیر خشک، سیب قرمز، فندق ، گردو، مواد غذایى نظیر زرده تخم مرغ، جگر، دل و قلوه مى توان کمبود مس را جبران کرد و از ریزش مو ها به طور چشمگیرى جلوگیرى کرد

:: موضوعات مرتبط: پزشکی , ,
:: برچسب‌ها: تأثیر میوه ها بر مو ,



شامپوی مناسب
نوشته شده در 27 شهريور 1389
بازدید : 2236
نویسنده : TAKPAR

یكی از مواردی كه بر طراوت و شادابی مو تأثیر گذار است نوع شامپویی است كه فرد استفاده می كند. شما می توانید با شناخت از جنس موی خود یكی از شامپو های زیر را انتخاب كنید.
در حال حاضر شامپوهایی محتوی عصاره گیاهان و یا مواد شیمیایی خاص وارد بازار شده است كه حتما شما نیز نمونه‌های آن را دیده‌اید. آیا می‌دانید هر یك از این عصاره‌ها چه اثری بر پوست‌سر و موهای شما می‌گذارند؟

شامپوهای حاوی عصاره گل‌گندم:
موهای جوگندمی (سفید و مشكی) و یا موهایی كه دكلره (مش) شده‌اند، نیاز به مراقبتی ویژه دارند. عصاره گل‌گندم شادابی، درخشندگی و بازتاب نقره‌ای را برای موهای شما به ارمغان می‌آورد و از ایجاد ته‌رنگ زرد در این نوع موها جلوگیری می‌كند.‌‌

شامپوهای حاوی عصاره گل‌بابونه:
گل‌بابونه به علت خاصیت رنگی خود موجب بازتاب طلایی رنگ و درخشش موهای طلایی و قهوه‌ای روشن می‌شود.

شامپوهای حاوی عصاره حنا:
موهایی كه به رنگ شرابی و یا خرمایی درمی‌آیند، پس از مدتی به قرمزی می‌زنند. برای اینكه رنگ شرابی موهای شما كاملا حفظ شود و درخشش و زیبایی داشته باشد، از عصاره حنا استفاده كنید.

شامپوهای حاوی عصاره گیاه سدر:
در اثر ترشح بیش از حد چربی در پوست‌سر، موها چرب و سنگین می‌‌شوند. عصاره سدر، اثر پاك‌كنندگی دارد و میزان ترشح چربی را تنظیم می‌كند. شامپوهای حاوی عصاره سدر با كاهش چربی اضافی پوست، خارش سر را از بین برده و موجب پرپشت‌ شدن و شفافیت موها می‌شود.

شامپوهای حاوی عصاره رزماری:
عوامل محیطی مانند آلودگی هوا، شانه زدن خشن، پوش و استفاده زیاد از سشوار... سبب خشكی و شكنندگی موها می‌شوند. برای مقابله با این عوامل، استفاده از شامپوهای حاوی عصاره رزماری كه حاوی مواد پاك كننده ملایم است، توصیه می‌شود.

شامپوهای حاوی عصاره گیاه گزنه:
عصاره این گیاه ترشح غدد سبابه را تنظیم كرده و چرب شدن ریشه مو را به تاخیر می‌‌اندازد.

شامپوهای حاوی عصاره گل لادن:
این عصاره برطرف كننده شوره‌های ریز و پوسته‌های سر بوده و به موها شادابی و سلامت می‌بخشد.

شامپوهای حاوی روغن خز:
روغن خز علاوه بر دارا بودن خاصیت نرم‌كنندگی كوتیكول مو، خاصیت تغذیه‌كنندگی نیز داشته، نرمی و درخشندگی خاصی به موها می‌بخشد. همچنین ضدموخوره بوده و از گره خوردن موها جلوگیری می‌كند.

شامپوهای حاوی عصاره انار:
عصاره انار به دلیل دارا بودن خاصیت ثابت كنندگی مستقیم رنگ روی كراتین مو، درخشندگی موهای رنگ شده را افزایش می‌دهد. همچنین تغذیه كننده، محافظت كننده، ترمیم و مرطوب كننده است.

شامپوهای حاوی شیر بادام:
این نوع شامپوها دارای خواص حجم‌دهندگی هستند و به موهای پژمرده ، شادابی می‌بخشند.

شامپوهای حاوی شیر جوی صحرایی:
شیر جوی صحرایی علاوه بر نرم كردن مو، ضدگره خوردگی، ضدالكتریسته ساكن و حجم دهنده‌است.

شامپوهای حاوی عصاره گل صدتومانی:
این عصاره التیام‌بخش پوست‌های سر‌‌آسیب‌‌دیده بر اثر محصولات نامناسب آرایشی بهداشتی، آلودگی هوا و استرس است. این نوع شامپوها از رشد قارچ پیتروسپروم (عامل مولد شوره) جلوگیری می‌كنند.

شامپوهای حاوی عصاره گل‌همیشه‌بهار:
این نوع شامپوها التیام‌بخش، نرم‌كننده و محافظت‌كننده پوست‌اند و برای كودكان و نوزدان بسیار مناسب می باشند.

شامپوهای حاوی عصاره میوه نخل بومی آمریكای جنوبی:
این عصاره تولید چربی در پوست سر را مستقیما و از طریق تنظیم غدد چربی كاهش می‌دهد.

شامپو حاوی عصاره سیر:
سیر دارای تركیبات گوگردی است كه خاصیت ضدعفونی كننده، میكروب‌كشی و جرم‌كشی به این گیاه می‌دهد. سیر حاوی مواد معدنی از قبیل كلسیم، سدیم، پتاسیم و آهن و سرشار از ویتامین AA، 1B، 2B و C است. به همین دلیل است كه به عنوان یك آنتی‌اكسیدان نیز می‌تواند، عمل كند و سبب افزایش جریان خون در مویرگ‌های سطح پوست و مو می‌شود. سیر همچنین از ریزش مو و‌ آسیب‌ به پوست جلوگیری می‌كند. افزایش فشارخون در سطح پوست موجب افزایش رشد مو و ضخیم شدن موها می‌شود. سیر یكی از عوامل افزایش فشارخون در سطح پوست و مو است

شامپوهای حاوی اسید سالسیلیك:
این ماده برای درمان سریع شوره‌های چسبنده و مقاوم بسیار موثر است.

شامپوهای حاوی خاك‌رس سفید:
این ماده چربی اضافی مو را به آرامی جذب می‌كند.

شامپوهای حاوی كریتول:
این ماده پوسته‌ریزی را كاهش داده و خارش و قرمزی را التیام می‌بخشد.

شامپوهای حاوی داروی كلوتریمازول:
این ماده برای موهایی كه دارای شوره خشك و مقاوم است، مناسب و یك ماده ضدشوره قوی است..
با افزایش سن، موها هم مانند پوست و سایر اعضای بدن دچار تغییر و تحول می‌شوند. عوامل خارجی مانند نور خورشید، آلودگی هوا، فر زدن و رنگ كردن موها، برس كشیدن مداوم و ... موها را آسیب‌پذیر می‌كنند و سبب پیری زودرس آنها می‌‌شوند. حفاظت و نگهداری از مو برای حفظ شادابی و جوانی آن امری ضروری است.


:: موضوعات مرتبط: پزشکی , ,
:: برچسب‌ها: شامپوی مناسب ,



آزمایش‌های پیش از ازدواج
نوشته شده در 27 شهريور 1389
بازدید : 2297
نویسنده : TAKPAR


آزمایش‌های پیش از ازدواج

آزمایش‌های رایج ازدواج شامل آزمایش کنترل اعتیاد برای هر دو نفر، بررسی بیماری‌های مقاربتی از جمله سیفلیس و بررسی زوجین از نظر تالاسمی است. علاوه بر این، تزریق واکسن کزاز برای خانم‌ها و گذراندن کلاس مشاوره تنظیم خانواده برای زوجین الزامی است. در صورتی که زوجین با هم فامیل باشند یا در فامیل خود مشکلات و بیماری‌های وابسته به ارث دیگری داشته باشند می‌توانند آزمایش ژنتیک را هم انجام دهند.

آزمایش VDRL یا تشخیص سیفلیس

سیفلیس یک بیماری آمیزشی مسری است که به راحتی از زن به مرد یا از مرد به زن منتقل می‌شود، البته این بیماری می‌تواند از طریق مادر باردار مبتلا به نوزاد نیز سرایت کند. این باکتری به طور طبیعی فقط انسان را آلوده می‌کند. سیفلیس بیماری عفونی خطرناکی است و به راحتی دستگاه تناسلی، پوست و دستگاه عصبی مرکزی را درگیر می‌کند. علایم سیفلیس معمولا 3 تا 6 روز پس از تماس جنسی ظاهر می‌شود و به طور وسیعی در بدن پخش شده و سبب ضایعاتی در استخوان‌ها، چشم‌ها، مخاط، مفاصل و سیستم قلبی عروقی و عصبی مرکزی می‌شود که شامل زخم‌های قرمز و بدون دردی به نام شانکر روی بدن به خصوص آلت تناسلی در مردان، مهبل و گردن رحم در زنان و دهان یا مقعد در هر دو جنس است. از دیگر علایم این بیماری می‌توان به بزرگی غدد لنفاوی در گردن، زیر بغل یا کشاله ران، سردرد، گاهی اوقات تب، زوال ذهنی، ناتوانی جنسی، عدم تعادل و بیماری قلبی اشاره کرد. نوع دیگر سیفلیس، سیفلیس مادرزادی است. مادر مبتلا به سیفلیس می‌تواند جنین خود را آلوده کند و اگر این عفونت شدید باشد می‌تواند حتی به سقط جنین منجر شود. در نتیجه به منظور پیشگیری از این بیماری انجام آزمایش تشخیصی از طریق خون برای کلیه مردان در زمان ازدواج و خانم‌هایی که مجدد ازدواج می‌کنند اجباری است.

آزمایش اعتیاد

از آنجا که اعتیاد جزو ناهنجاری‌های اجتماعی محسوب شده و از نظر آماری تعداد زیادی از طلاق‌ها مربوط به اعتیاد یکی از زوجین است، شناسایی افراد معتاد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، به خصوص اینکه فرد معتاد سعی در مخفی نگه داشتن اعتیاد خود دارد. به همین منظور نمونه‌گیری از ادرار باید در حضور ناظر و یا در حضور دوربین‌های مداربسته انجام شود. باید در نظر داشت جواب مثبت آزمایش حتما مبنی بر معتاد بودن فرد نیست زیرا مصرف برخی از داروها سبب مثبت شدن نتیجه آزمایش می‌شود. به عنوان مثال مصرف قرص ایبوپروفن می‌تواند سبب مثبت شدن تست حشیش شود یا مصرف برخی آنتی‌بیوتیک‌های خاص مانند آموکسی‌سیلین با تست هرویین و کوکایین تداخل می‌کند و یا مصرف ضد دردها، آنتی‌هیستامین‌ها و آب‌نبات‌های سرد می‌تواند موجب مثبت شدن تست آمفتامین شود. بنابراین به زوجین توصیه می‌شود حتی‌الامکان 72 ساعت قبل از آزمایش از مصرف این دسته از داروها خودداری کنند. نکته مهم و قابل توجه دیگر اینکه جواب منفی آزمایش نشان‌دهنده وضعیت فرد در چند روز اخیر است، در نتیجه اگر فردی معتاد باشد یا به‌صورت تفریحی از مواد مخدر استفاده کند می‌تواند با مصرف نکردن مواد در چند روز اخیر سبب منفی شدن نتیجه آزمایش خود شود. متاسفانه برای پنهان کردن مصرف مواد و کسب نتیجه منفی در تست، راه‌هایی رایج شده و به کار می‌رود. برای مثال گاهی افراد دست به رقیق کردن نمونه می‌زنند که البته به راحتی با بررسی کراتین و میزان اسیدیته ادرار قابل تشخیص است.

تلقیح واکسن کزاز

کزاز یک بیماری باکتریایی جدی است که به گرفتگی شدید عضلات، مشکلات تنفسی و حتی مرگ منجر می‌شود. اسپور باکتری کزاز معمولا در خاک و کود دیده می‌شود و از طریق هرگونه زخم، بریدگی، خراش، سوختگی و هرگونه شکاف در پوست وارد بدن شده و تکثیر می‌شود. بهترین راه مقابله با کزاز پیشگیری و تزریق واکسن است که در برنامه واکسیناسیون کشوری وجود داشته و در 2 ماهگی، 4 ماهگی، 18 ماهگی، 4 تا 6 سالگی به همراه واکسن بیماری‌های دیفتری و سیاه‌سرفه تحت عنوان واکسن ثلاث تزریق شده و پس از آن هر 10 سال یک بار همراه با واکسن دیفتری تزریق می‌شود، بنابراین اگر زوجین به خصوص خانم‌ها پس از 10 سال از آخرین تزریق واکسن آن را تمدید نکرده‌اند باید آن را تزریق کرده و کارت واکسن خود را دریافت نمایند. تزریق واکسن در خانم‌ها از آن جهت بیشتر مورد اهمیت است که ایمنی مادر به این بیماری می‌تواند نوزادش را نیز از ابتلا به کزاز نوزادی که به علت استفاده از وسایل آلوده حین زایمان و بریدن بند ناف، ختنه، سوراخ کردن گوش و... ایجاد می‌شود، مصون نگه دارد.

آزمایش تشخیص تالاسمی

تالاسمی نوعی کم خونی ارثی است که به دلیل اختلال در کارکرد گلبول‌های قرمز خون ایجاد می‌شود. این بیماری ارثی است؛ از کودکی آغاز شده و تا پایان عمر ادامه خواهد داشت.

تالاسمی آلفا :

چنانچه هموگلوبین فردی به میزان کافی پروتئین نوع آلفا را نداشته باشد فرد به تالاسمی آلفا مبتلا می‌شود. تالاسمی آلفا 4گونه دارد که با توجه به اثراتی که در بدن ایجاد می‌کند از خفیف تا شدید تقسیم‌بندی می‌شود.

تالاسمی بتا :

در افرادی که هموگلوبین، پروتئین بتا را به میزان کافی تولید نمی‌کند، تالاسمی بتا ایجاد می‌شود. دوگونه تالاسمی بتا وجود دارد که با توجه به اثرات آنها در بدن از خفیف تا شدید تقسیم‌بندی می‌شوند و عبارت‌اند از تالاسمی مینور و ماژور.

تالاسمی مینور :

در این حالت کمبود پروتئین به حدی نیست که سبب اختلال در عملکرد هموگلوبین شود. اما فرد به یک کم‌خونی خفیف مبتلا است که البته با کم خونی فقر آهن بسیار متفاوت است. باید بدانید ازدواج یک فرد مبتلا به تالاسمی مینور با افراد سالم و فاقد ژن تالاسمی هیچ مشکلی نه برای خود و نه برای کودکان آینده‌شان نخواهد داشت به جز اینکه ممکن است تا 25 درصد ژن تالاسمی از پدر یا مادر مبتلا به فرزندشان انتقال یافته و او نیز دارای ژن تالاسمی شود که البته به جز کمی کم‌خونی مشکل دیگری نخواهد داشت.

تلاسمی ماژور :

در این حالت کمبود پروتئین بتا در هموگلوبین بسیار شدید است و به کم‌خونی شدید می‌انجامد و از آنجا که مغز استخوان‌ها و طحال تلاش زیادی برای ساختن خون می‌کنند تا کمبود خون را جبران کنند در اثر تلاش زیاد بد فرم شده و دچار تغییراتی در شکل و اندازه می‌شوند. از آنجا که کمبود خون شدید است فرد نیاز به دریافت خون منظم و مراقبت‌های پزشکی فراوان دارد و هزینه هنگفتی را هم به خانواده و هم به سیستم بهداشتی‌درمانی تحمیل می‌کند. باید بدانید که تالاسمی ماژور نتیجه ازدواج دو فرد ناقل تالاسمی مینور با هم است و انجام این آزمایش‌ها به دلیل آن است که افراد ناقل تالاسمی مینور شناسایی شده و چنانچه هر دو نفر به آن مبتلا هستند سعی می‌شود با انجام مشاوره از ازدواج با هم صرف‌نظر کنند و در غیر این صورت چنانچه زوجین اصرار به ازدواج داشته باشند بهتر است با مشاوره تنظیم خانواده از بچه‌دار شدن جلوگیری کنند.

:: موضوعات مرتبط: ازدواج و ھﻤﺴﺮداری , پزشکی , ,
:: برچسب‌ها: آزمایش‌های پیش از ازدواج ,



ماسک های معجره گر در خانه پنهان اند!
نوشته شده در 27 شهريور 1389
بازدید : 2180
نویسنده : TAKPAR
ماسک های معجره گر در خانه پنهان اند!
ماسک های معجره گر در خانه پنهان اند!

هلو: پوستی درخشان داشته باشید

این میوه ضدسرطان است. بهتر است این میوه را تازه مصرف کنید. البته کمپوت و میوه خشک شده آن نیز سرشار از انواع خاصیت هاست، اما نه به اندازه میوه تازه آن.
لوسیون هلو برای پوست ها معمولی و خشک
• یک عدد هلو
• روغن بادام شیرین یا روغن نارگیل 2 قاشق غذاخوری
• عصاره پرتقال 2-1 قطره
یک عدد هلو را خوب بکوبید و در پارچه ریخته و فشار دهید تا آب اش جدا شود. سپس روغن بادام یا نارگیل و در نهایت عصاره پرتقال را به آن اضافه کنید. محلول حاصل را به عنوان لوسیون برای پوست معمولی یا خشک استفاده کنید.

بابونه: رفع حسایت والتهاب

این گیاه سال هاست که به عنوان یک گیاه پرخاصیت شناخته شده است و به همین خاطر از آن در انواع محصولات آرایشی و بهداشتی پوست و مو به میزان زیاد استفاده می شود. از جمله خواص ایده آل آن، ضد حساسیت و ضدالتهاب بودن است.

بالم لب بابونه

• روغن بادام شیرین یک دوم قاشق چایخوری
• روغن جوجوبا یک دوم قاشق چایخوری
• پودر گل خشک شده بابونه یک دوم قاشق چایخوری
• لانولین یک دوم قاشق چای خوری
در ظرفی روغن بادام شیرین، روغن جوجوبا و لانولین را گرم کنید. پودر گل خشک شده بابورنه را به آن اضافه کنید و بگذارید 10 دقیقه بجوشد تا غلیظ شود. مخلوط را از یک صافی رد کنید تا کاملاً صاف شود. شما می توانید در فصل سرما از این بالم برای رفع خشکی لب هایتان استفاده کنید.

گل سرخ: برای هر زمان و هرجا

این گل زیبا خواص بهداشتی و زیبابی دارد؛ به همین خاطر از عصاره آن در انواع محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می شود. عصاره این گل حاوی خواص ضد حساسیت و ضدالتهاب است.

حمام گل سرخ

• گلبرگ رز یک فنجان
• عصاره گل سرخ یک دوم فنجان
• شیر نارگیل یک دوم فنجان
همه این مواد را با هم مخلوط کنید. از این مخلوط می توانید به عنوان یک لوسیون ایده آل در وان حمام تان استفاده کنید. کمی از این مخلوط را در وان بریزید و به مدت 10 تا 15 دقیقه در وان استراحت کنید. سپس بدن تان را آبکشی کنید و مرطوب کننده بزنید.

لوسیون گل سرخ

• روغن بادام شیرین 2 قاشق چایخوری
• گلاب، یک فنجان به همراه گلبرگ های گل سرخ
• عصاره گل سرخ
• موم 2 قاشق چایخوری
در ظرفی موم را گرم کنید و روغن بادام شیرین را به آن اضافه کنید کم کم گلاب و عصاره گل سرخ را به آن اضافه کنیدو بگذارید محلول کمی غلیظ شود. از این ترکیب می توانید به عنوان لوسیون بدن استفاده کنید. روغن بادام و گلاب به عنوان یک مرطوب کننده، ایده آل عمل می کند.

کرم گل سرخ

• روغن بادام شیرین 2 قاشق غذاخوری
• موم یک قاشق چایخوری
• لانولین یک قاشق چایخوری
• عصاره گل سرخ 10-20 قطره
موم راگرم کرده و لانولین را به آن اضافه کنید. بعد از کمی گرم شدن، روغن بادام شیرین، گلاب و عصاره گل سرخ را به آن اضافه کنیدو بگذارید کمی بجوشد. بعد از این که غلیظ شد، بگذارید سرد شود و به عنوان کرم از آن استفاده کنید.

موز: ماسکی سرشار از پتاسیم

این میوه سرشار از پتاسیم و خواص بسیاری برای حفظ سلامت پوست و مو دارد.

ماسک موز

• موز یک عدد
• عسل یک قاشق چایخوری
• روغن جوجوبا یک دوم قاشق چایخوری
• ماست یک قاشق چایخوری
• سفیده تخم مرغ یک عدد
سفیده تخم مرغ را در ظرفی خوب بزنید تا پف کند. سپس ماست، روغن جوجوبا و عسل را به آن اضافه کنید و خوب بزنید تا کاملاً یک دست شود. موز را خوب بکوبید، سپس به سایرمواد اضافه کنید بهترین زمان برای استفاده از این ماسک قبل از حمام است. ماسک را روی تمام صورت تان بمالید. شما می توانید پوست تان را به آرامی ماساژ دهید و بعد از 10 تا 15 دقیقه ماسک را بشویید.

لیمو: ضد عفونی کننده و آنتی باکتریال

این میوه داری خواص آنتی باکتریال و ضدعفونی کننده است و همچنین در حفظ سلامت پوست نقش به سزایی دارد.
لیمو برای رفع خشکی آرنج
• عرق نعنا یک دوم فنجان
• آب لیموی تازه یک دوم فنجان
عرق نعنارا با آب میوه تازه مخلوط کنید. این محلول را در شیشه ای نگه دارید؛ به کمک پنبه ای آغشته به این محلول، هر چند ساعت یک بار آرنج تان را مرطوب کنید. بگذارید محلول خشک شود، سپس مجدداً آرنج تان به به محلول آغشته کنید.

اسپری مو با لیمو

• لیمو یک عدد
• آب 2 فنجان
لیمو را قطعه قطعه کنید و به آب اضافه کنید. سپس آن را چند دقیقه ای بجوشانید تا محلول غلیظ شود. شما می توانید از این محلول برای حالت دادن موهایتان استفاده کنید. از آن جایی که این محلول کاملاًٌ طبیعی است، از آن می توانید برای حالت دادن موهای کودک هم استفاده کنید. اگر موهایتان فوق العاده خشک است، می توانید از پرتقال به جای لیمو استفاده کنید.

پرتقال: حمامی از ویتامین c

این میوه سرشار از ویتامین c است و خواص دارویی و بهداشتی بسیاری برای پوست های چرب دارد.

اسکراب پرتقال

• پرتقال یک عدد
• جو کوبیده شده 4 قاشق چایخوری
پرتقال را آب بگیرید، جوپخته و کوبیده شده را به آن اضافه کنید. اسکراپ را روی پوست صورت و بدن تان بمالید و ماساژ دهید. پس از 2-3 دقیقه بشویید.

حمام پرتقال

• پوست پرتقال خردشده یک قاشق غذاخوری
• گل پرتقال یک قاشق غذاخوری
• پوست لیمو خردشده یک قاشق غذاخوری
• برگ جعفری یک قاشق غذاخوری
• بابونه یک قاشق غذاخوری
• روغن بادام شیرین یک قاشق غذاخوری
همه مواد مخلوط کنید و قبل از این که حمام بروید، مخلوط را به وان اضافه کنید. پوست پرتقال سفید کننده است. استفاده از عصاره بادام لطافت پوست را تضمین می کند.

بادام رطوبت با دوام

کرم دست بادام
• روغن بادام یک قاشق غذاخوری
• پودر ریشه گل همیشه بهار یک قاشق غذاخوری
• پودر جعفری یک قاشق غذاخوری
• عسل کمی
• تخم مرغ یک عدد
پودر گیاهان و روغن بادام را مخلوط کنید. تخم مرغ و عسل را به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید.
ماهی یک بار این مخلوط را روی دست هایتان بمالید تا خشکی دست هایتان بهبود پیدا کند.
بهتر است بعد از مالیدن این کرم روی دستها، کمی آنها را ماساژ دهید تا کاملاً جذب دستتان شود.

اسکراب بادام و عسل

پودر بادام 4 قاشق چایخوری
• روغن جوجوبا 2 قاشق چایخوری
• عسل 4 قاشق چایخوری
• عصاره نعنا 5 قطره
همه مواد را خوب مخلوط کنید. حدود 1 قاشق چایخوری از آن را روی صورت مرطوب تان بمالید وماساژ دهید، سپس صورت تان را با آب ولرم بشویید و مرطوب کننده بزنید.

:: موضوعات مرتبط: پزشکی , ,
:: برچسب‌ها: ماسک های معجره گر در خانه پنهان اند! ,



بازدید : 2094
نویسنده : TAKPAR

وقتی برای اولین بار به عکس فوق نگاه کنید مطمئن می شوید که این از تکنیک های فتوشاپ می باشد .  اما متاسفانه  این عکس واقعی است و دستی که در دهان کروکودیل نیل قرار گرفته است دست دکتر چانگ پو – یو  دامپزشک باغ وحش شائوشان ( Shaoshan )  چین می باشد .

  در سال ۲۰۰۷ در باغ وحش شائوشان ( Shaoshan )  ، دکتر  چانگ مشغول مداوای کروکودیلی بود که به مدت یک ماه از بیماری رنج می برد . برای آنکه دکتر چانک بتواند بدون خطر به مداوای کروکودیل بیمار بپردازد به او مقدار داروی بیهوش کننده تزریق نموده بود اما چانک متوجه نبود که  مقدار دارو کافی نبوده و هنوز بیهوشی کامل حاصل نگشته است  هنگامی که  او در حال خارج کردن آمپول آرامبخش از دهان این کروکودیل تربیت نشدۀ نیل که به مدت یکماه غذایی مصرف نکرده بود، این حادثه برایش اتفاق افتاد و دست وی از ناحیۀ ساعد چپ قطع گردید. دکتر چانک دست خود را وارد دهان تمساح نموده بود که تمساح با یک حرکت دست او را از ساعد چپ قطع نمود .

چانگ به بیمارستان انتقال داده شد و نگهبانان با شلیک دو گلوگله توانستند بازوی قطع شده را از دهان تمساح خارج نمایند  . هر چند گلوله ها موفق به نفوذ به عمق بدن تمساح  و مرگ او نگردیدند اما به اندازه کافی دردناک بودند که تمساع مجبور به رها سازی بازوی قطع شده بشود .

پزشکان ۵ ساعت بعد از قطع شدن بازو طی یک عمل جراحی طولانی  موفق شدند بازوی قطع شده چانگ را به بدن او پیوند بزنند  . اکنون گرچه بازوی پیوندی عملکرد یک بازوی سالم را برای دکتر چانگ ندارد اما مطمئنا بهتر از خورده شدن آن توسط تمساح نیل می باشد .

واقعیت جالب :

کروکودیل نیل بزرگترین گونه تمساح آفریقایی است. این تمساع  می تواند ۱۶ فوت (۵ متر) طول داشته باشد  و برآورد می شود احتمالا در سال موجب مرگ  ۲۰۰ نفر انسان می گرد.


:: موضوعات مرتبط: پزشکی , ,
:: برچسب‌ها: پیوند ساعد دست یک فرد که توسط کروکودیل بریده شده بود به جای اول خود ,



چشمه جاودانگی در دست پژوهشگران !
نوشته شده در 24 شهريور 1389
بازدید : 2098
نویسنده : TAKPAR

بروک گرینبرگ” دختر نوجوان ۱۷ ساله ای با ظرفیت جسمی – روانی کودک نو پا

 چشمه جاودانگی در دست پژوهشگران !

 

پژوهشگران علوم پزشکی قصد دارند با بررسی دقیق ژنتیکی نوجوانی که ۱۷ سال از زمان تولدش می گذرد اما بدن و مغزش به اندازه یک کودک یک ساله باقی مانده است رازهای مرتبط با سالخوردگی و درمانهایی برای بیماریهای ناشی از این رویداد طبیعی را کشف کنند.

  “بروک گرینبرگ” ( Brooke Greenberg  )   دختری ۱۷ ساله که در بدنی ۷۶ سانتیمتری و ذهنی به بلوغ ذهن کودکی یک ساله گرفتار شده است و اختلالی به نام سندروم ایکس دارد به گونه ای اتفاقی در جریان کشف جدید علمی قرار گرفته است.

مطالعه بر روی DNA این دختر ۱۷ ساله نشان داده است اختلالی که او از آن رنج می برد با معیوب بودن ژنی که مسئول رشد و سالخوردگی در دیگر انسانها به شمار می رود در ارتباط است.

دانشمندان امیدوارند با بررسی بیشتر DNA این بیمار دیدگاهی جدید را در رابطه با فرایند سالخوردگی به دست آورده و به ارائه درمانهای جدیدی برای مداوای بیماری های ناشی از این رویداد طبیعی بپردازند.

طی کنفرانس انجمن سلطنتی انگلستان که در هفته جاری در لندن آغاز خواهد شد بسیاری از محققان فرایند کهولت سن با حضور در این کنفرانس درباره نتایج به دست آمده از پرونده بروک به بحث و گفتگو خواهند پرداخت تا به این شکل بتوانند برخی از اسرار سالخوردگی و رشد را آشکار سازند.

به گفته محققان یک جهش ژنتیکی رشد و بزرگ شدن این بیمار را تحت کنترل دارد و در صورتی که بتوان ژنوم او را با یک ژنوم عادی مقایسه کرد شاید بتوان به ژنهای جهش یافته و معیوب دست پیدا کرده و به چگونگی عملکرد و کنترل احتمالی آنها پی برد.

محققان معتقدند در نهایت این مورد شانسی خواهد بود تا بتوان به کمک آن پاسخ برخی از پرسشها را درباره میرا بودن انسان مورد بررسی قرار داد.

نتایج نهایی این تحقیقات شاید منجر به کشف شیوه های درمانی شود که می توانند عمر طولای تری را برای انسانها به ارمغان آورند.


:: موضوعات مرتبط: پزشکی , ,
:: برچسب‌ها: چشمه جاودانگی در دست پژوهشگران ! ,



بازدید : 2081
نویسنده : TAKPAR

پیوند انشگت شست پای یک فرد به جای انگشت شست دست او

در سال ۲۰۰۷ طی یک عمل جراحی عجیب انشگت شست پای یک فرد به جای انگشت شست دست او پیوند زده شد .

یک جوان به نام  گارت ( Garrett ) که در سال ۲۰۰۷ میلادی در حین کار با دستگاه در کارگاه انگشت شست خود را از دست داده بود  با راهنمایی جراحان  تصمیم به  پیوند انگشت شست پا به جای  انگشت قطع شده دست خود گرفت .

   این  عمل جراحی ۶ ساعته در مرکز پزشکی  مری سنت  در سان فرانسیسکو  صورت گرفت . پزشکان جراح طی چند عمل پی در پی  به روش میکروسرجری  ( microsurgery ) ، و جراحی  پلاستیک که پشت سر هم صورت گرفت  . ضمن قطع انگشت شست پای فرد  آن را به جای انگشت شست دست او پیوند زدند  .

عملیات قطع و سپس پیوند مجدد  عروق خونی ، اعصاب و تاندونها و   استخوان با موفقیت صورت گرفت  و در  کمتر از دو ماه پس از عمل جراحی گارت به آسانی می تواند نام خود را امضا و دکمه لباس خود را باز کرده و یا ببندد .

اینک  انگشت دوم پای راست او به سمت مکانی که پیش از این شست قرار داشت ،  منحرف شده است و تا حدودی نبود شست را در پا جبران نموده و به تقارن دو پا کمک کرده است .

لازم به ذکر است این اولین عمل پیوند انگشت پا به عنوان انگشت شست دست نیست بلکه اولین مورد در سال ۱۹۶۹ گزارش شده است.

* واقعیت جالب :

انگشت شست دست  مسئول ۴۰ درصد از عملکرد دست می باشد در حالی که انگشت شست پا در صورت نبودن اختلال زیادی در عملکرد فرد ایجاد نمی کند  به همین دلیل پزشکان توصیه این نوع روش های جراحی را بعد از از دست رفتن انگشت شست دست پیشنهاد می کنند .


:: موضوعات مرتبط: پزشکی , ,
:: برچسب‌ها: پیوند انشگت شست پای یک فرد به جای انگشت شست دست او ,



بازدید : 2214
نویسنده : TAKPAR

اره کردن استخوانهای درشت‌نی و نازک‌نی هر دو پا تکنیک جدیدی برای فزایش قد است

دکتر  بای هلونگ که یک جراح ارتوپد چینی است ، در ۱۵ سال گذشته قد حدود ۳۰۰۰ بیمار در سنین ۱۴ تا ۵۵ از ملیت‌های مختلف چینی، آمریکایی، آلمانی و ژاپنی که از کوتاهی خود ناراحت بودند، بلند کرده است . گرچه خبرگزاری فرانسه دکتر بای را مبتکر این روش معرفی کرده است اما مبتکر آن دکتر الیزاروف، ارتوپد مشهور روسی و مبتکر تنها روش جراحی افزایش قد در جهان است.

خبرگزاری فرانسه در گزارش گفت : بای که از تکنیکی  که خودش در یک درمانگاه خصوصی در حومه شانگهای ابداع کرده است، استفاده می‌کند، گفت: “من تقریبا در این حوزه صاحب‌نظر هستم.”

* ابداع روش نوین جراحی افزایش قد

او برای بلند کردن قد، در زیر زانو هر دو استخوان درشت‌نی و نازک‌نی را اره می‌کند، بدون اینکه به مغز استخوان دست بزند، و به قول خودش “رویای  بلندقدشدن افرادی را که از لحاظ روانی از کوتاه‌قد بودن رنج می‌برند، تحقق می‌بخشد.

یک هفته پس از عمل استخوان‌ها شروع به می‌کنند. بعد بریس‌های ساخته شده از نیکل و تیتانیوم که هر کدام حدود نیم کیلوگرم وزن دارند، به بخش داخلی ساق‌های بیمار پیچ می‌شود.

بای می‌گوید: “حدود چهار ماه باید بگذرد تا شش تا هشت سانتی‌متر به قد بیمار افزوده شود. پس از این، مدت چهار ماه دیگر باید بگذرد تا استخوان‌ها مستحکم‌تر شوند و بیمار اجازه یابد که راه برود.”

اعمال جراحی برای افزایش طول ساق پا برای اولین بار در دهه ۱۹۵۰ در شوروی سابق و بعد چین رایج شد، اما در برخی اوقات به نتایج مصیبت‌باری منجر می‌شد. در گذشته ساق پا را در سه نقطه می بریدند،و با این کار بافت ظریف مغز استخوان آسیب می‌دید، و از پین (میخ) برای ثابت کردن استخوان استفاده می‌کردند. در برخی موارد یک ساق پا از دیگر کوتاه دیگر می‌ماند و و عفونت هم شایع بود.

به گفته بای امروزه این عمل بی‌خطر است. به جای کشش دادن روزانه پا به اندازه ۱ تا ۱٫۵ میلی‌متر در روز در گذشته، او با سرعتی نصف این مقدار، پا را تحت کشش قرار می‌دهد.

 بای که برای انجام این عمل ۷۵۰۰۰ی وان  (۱۱۰۰ دلار) می‌گیرد، گفت: “نا از سال ۱۹۹۵ تا به حال حتی یک مورد عدم موفقیت نداشته‌ایم، و اکنون این عمل دیگر دردناک نیست.”

بای می‌گوید: “یک فرد کوتاه قد ممکن است با مشکلات متعددی روبه‌رو شود- از جمله در ازدواج، زندگی خانوادگی و محل کار. این شخص ممکن است احساس حقارت کند و دچار مشکلات روانی شود. من حتی افرادی را دیده‌ام که به این خطر می‌خواسته‌اند خودکشی کنند.”

اما آیا این جراح از رنج دیگران سود نمی برد؟ بای منتقدانش را جدی نمی‌گیرد، به خصوص آنهایی که بدون اینکه بدانند او دقیقا چکار می‌کند، با او مخالفت می‌کنند. اما مانند هر کار دیگر در چین، دولت این کشور در این مورد هم دخالت می‌کند.

وزارت بهداشت چین در سال ۲۰۰۶ دستوری به مقامات محلی فرستاد که از آنها می‌خواست تا اعمال جراحی ارتوپدی بلند کردن قد را محدود کنند – از جمله در بیمارانی که صرفا به دلایل زیبایی خواستار انجام این عمل هستند.

بر اساس این توصیه‌ها این عمل تنها می‌توان بر روی معلولان، افرادی ک پاهای‌شان به علل مادرزادی، تصادفات یا سایر بیماری‌ها بدشکل شده است، انجام شود. با وجود این توصیه دولت، بای هنوز عضو محترم انجمن ارتوپدی چین است و به اعمال بلند کردن قد خود ادامه می‌‌دهد.

اما این روش ابداعی پزشکان چینی نییست !

الیزاروف ( افزایش طول استخوان ، رفع کوتاهی اندام )

الیزاروف، ارتوپد مشهور روسی و مبتکر تنها روش جراحی افزایش قد در جهان است. او حدود ۵۰ سال پیش این عمل جراحی را در روسیه انجام داد و نزدیک ۲۰ سال است که این روش به کشورهای ایتالیا، چین، آلمان، فرانسه، امریکا و اخیرا ایران راه پیدا کرده است.

در روش الیزاروف برش ظریفی روی استخوان مثلا ساق پا داده می‌شود و دستگاه ایلیزاروف را به صورت ثابت از داخل و خارج روی قسمت شکافته شده استخوان قرار می‌دهند.

این دستگاه به وسیله پیچ‌هایی از طرفین ساق پا به خارج از استخوان متصل می‌شود و روزانه یک‌میلی‌متر پیچانده می‌شود. این کار باعث باز شدن فاصله دستگاه تعبیه شده در استخوان و در نتیجه، جوش خوردن استخوان در این فاصله می‌شود. یعنی طول استخوان روزانه یک میلی‌متر افزایش می‌یابد.در واقع در این روش برای ۷ سانت افزایش قد، حداقل ۳۱۰روز لازم است که دستگاه حجیم و فلزی الیزاروف بر روی پا باقی بماند.


:: موضوعات مرتبط: پزشکی , ,
:: برچسب‌ها: اره کردن استخوانهای درشت‌نی و نازک‌نی هر دو پا تکنیک جدیدی برای فزایش قد است ,



"فواید گریه کردن"
نوشته شده در 24 شهريور 1389
بازدید : 2179
نویسنده : TAKPAR

هنگامی که ما دچار استرس هیجانی می شویم، مغز وبدن ما شروع به تولید ترکیبات شیمیایی و هورمونهای خاصی میکند. گریه کردن کمک میکند تا این ترکیبات شیمیایی زائد که نیازی به آنها نیست از بدن حذف گردند.

۲) اشکهای احساسی در واقع مواد سمی ای که در پی استرس هیجانی در خون تجمع می یابند را از بدن دفع میکند.

۳) اشکهای احساسی سطح منگنز بدن را کاهش میدهند. این مواد معدنی بروی خلق و خو تاثیر مستقیم میگذارد. غلظت منگنز اشک احساسی ۳۰ برابر بیشتر از منگنز موجود در سرم خون است.

۴) اشک احساسی نسبت به اشک پایه و رفلکس حاوی ۲۴ درصد پروتئین آلبومین بیشتری میباشد.

۵) گریه مانند ادرار و تعریق باعث حذف مواد سمی و محصولات زائد بدن میشود

۶) گریه یک مکانیسم رایگان، طبیعی و قدرتمند برای کنار آمدن با درد، استرس و اندوه میباشد.

۷) هورمونهایی که پس از استرس در بدن انباشته میشوند به حد سطح سمی رسیده و باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن و دیگر فرآیندهای بیولوژیکی میشوند. اشک های احساسی به عنوان دریچه اطمینان برای قلب عمل میکنند.

۸) ترکیباتی که حین استرس در بدن تجمع می یابد با اشک خارج میگردند. همین امر باعث کاهش استرس میگردد. این مواد شامل آندورفین (lucine-enkephaline)، که در کنترل درد موثر است، پرولاکتین که در تنظیم تولید شیر نقش دارد، و آدرنوکورتیکوتروپین (ACTH) که یک نشانگر مهم استرس است، میباشند. سرکوب گریه و اشک باعث افزایش استرس میگردد.

۹) نه تنها گریه باعث ارتقای سطح سلامتی فرد میشود بلکه در افزایش حس تعلق در گروه نیز تاثیر گذاربوده و موجب افزایش حضور و دخالت دیگران در تامین رفاه فرد میشود. اشک ها یک روش موثر در ایجاد ارتباط بوده و در برانگیختن حس همدردی و دلسوزی سریعتر ازهر ابزار دیگری عمل میکنند. گریه بطور موثری بازگو کننده آنست که شما در مورد یک دلمشغولی خاص صادق و بی ریا بوده و در کنار آمدن با آن مشکل مضطرب میباشید.

۱۰) گریه عملی طبیعی، سالم و شفا بخش است.

۱۱) گریه در کاهش و جلوگیری از بیماریهای مرتبط با استرس موثر میباشد.

۱۲) خنده و گریه دو ابزار کارآمد درکاهش استرس و رهایی ازاحساسات منفی میباشند.

۱۳) هنگامی که گریه سرکوب میشود، هیجانات رها نمی شوند و خصایص شخصیتی مخرب همچون پرخاشگری بروز میکنند.

۱۴) به باور دانشمندان سرکوب و امتناع از گریه کار معقولی نیست. اما برخی افراد که پس از مورد انتقاد قرار گرفتن، مشاجره با دوستان، مواجهه با ناکامیهای کوچک فورا شروع به گریستن میکنند، باید به روانشناس مراجعه کنند. چراکه معمولا علت اصلی این نوع گریه ها اعتماد بنفس پایین و یا مشکلات روانی مزمن در فرد بوده و بایستی فرد تحت درمان قرار گیرد.

۱۵) انسان ها پس از گریه کردن از لحاظ جسمی و روانی احساس بهتری میکنند و در واقع سبک و خالی میشوند. (به علت دفع مواد انباشته شده که توضیح داده شد)

۱۶) گریه یک ابزار برقراری ارتباط است یک زبان جهانی برای درخواست کمک و حمایت اجتماعی.

۱۷) گریه کمک میکند به آزاد سازی آندورفین ها به جریان خون. آندورفین ها ترکیبات شیمیایی ای هستند که باعث بهبود خلق و خو و تسکین درد میشوند.

 

 

 

 

 

 

 

 

gerye3


:: موضوعات مرتبط: پزشکی , ,
:: برچسب‌ها: فواید گریه کردن ,